måndag 2 oktober 2017

Funderingar, knäckig äppelpaj och annat som händer en måndag.


Nu glöder vildvinet i det sista röda innan löven faller till marken...

Igår var det en sådan fin varm dag så jag tänkte jag skulle sätta mig en stund här mot väggen och njuta av solen men det hann bli molnigt innan jag kom så långt, tyvärr.
Men i alla fall. Tanken var god. På våren och hösten söker man ju sig till de mest vindskyddade ställen och en vägg att luta sig emot och då är det så bra här.
Tänk att detta vildvinet kom med huset...
Det ska liksom bara vara här med andra ord, men vi har tagit bort massvis också eftersom det inte är snällt mot fasaden men lite vill man ju spara.
För det är galet vackert på gamla hus...


Jag hann inte sitta i solen igår för jag höll på här...
Inte i rummet ni skymtar utan i garderoben som ligger in till höger.
Rummet ni ser öppet är just nu tomt och stökigt och väntar på att bli gjort i ordning för någon att flytta in...
Eller om det ska vara allrum. Vi får se.


Till Ebbots Ark hade jag bakat äppelpaj.
Receptet är jag säker på att jag lagt ut innan men här kommer det igen.


Havrekaka på äpple

150 gram margarin
5-6 syrliga äpplen
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
0,5 dl vispgrädde
0,5 dl ljus sirap
0,5 tsk bakpulver

Skala och skär äpplena i bitar och lägg i en smord form.
Smält matfettet och rör ner övriga ingredienser.
Bred blandningen över äpplena och grädda i 175 graders ugn i ca 25 min eller tills den fått en fin lite knäckig färg.
Servera med vaniljsås till.
Så klart!😊


Helgbuketten blev en blandning från trädgården.
Och så tidigt det började skymma igår...
Tänkte ni på det..?
Mycket höst över det helt enkelt.


Avslutar med två bilder från mobilen.

Här har jag på mig en klänning från Kaffe och den är från min vän Linda`s.

Nu ska jag snart dit på en liten tjejträff då säljaren från just Kaffe ska hålla ett litet föredrag om mode.


Jag har sett att det börjar läggas ut jul i nätbutikerna...
Jag tycker själv det är helt ok, men inte att sätta fram det i butiken.
Vad säger ni om det?

Jag ser ju tex att många söker på julbelysning som sökord i min nätbutik...sen ska det ändå alltid debatteras om att det är för tidigt osv varje år men faktum är ju att det finns ett stort intresse för det, tidigt.
Man vill titta och inspireras...
Sån är jag själv, men jag vill absolut inte mötas av det i butik ännu, och det är en helt annan sak.

Trevlig kväll!

Inga kommentarer: