fredag 16 september 2016

Äppelkrans



Vilket äpple år det är i år!
Det var länge sedan våra träd hade så mycket frukt...
Vissa år får man vara tacksam för bara några äpplen och vissa år blir det inget alls på en del träd.

Men i år dignar de som sagt och det är så härligt!

Att komma hem från jobbet och plocka ett Summer Red direkt från trädet och smaka på det solvarma äpplet, DET är vardagslyx i det lilla.
Ja ni vet att uppskatta de små sakerna lika mycket som de stora. Det är väl det som livet handlar om ganska ofta.
För vardag har man mest av och den vill man ju ska vara härlig den med.



Jag samlar de nerfallna äpplena i en korg lite då och då.

När jag var ute och sprang häromkvällen kom jag på att jag måste trä en krans av äpplen när jag kom hem.
Så det gjorde jag.
Gick på fem röda ungefär)) Dvs lätt som en plätt!


 Det enda du behöver är en tjockare tråd, som ändå inte är för tjock för att du ska orka böja den, men tillräckligt för att vara stabil.
Jag hittade en lämplig i garaget och började trä på äpplen när jag klippt mig en lagom bit.
Trä på äpplen från två håll, börja med det ena hållet och gör det klart.
Sen fortsätter du från andra hållet och lämnar en bit i varje ända tom som du sedan sticker in i de sista äpplena på tråden och förankrar i varandra.
Hur smidigt som helst.
Jag tog frukt som var lite kantstött och inte de allra finaste vilka jag hellre tar in till frukt och paj osv.
Detta blir ju ändå en krans som fåglarna gillar att mumsa på.



 Korgen till höger kommer från min mormor och morfars hus.
Den använder jag till mycket och är en kär favorit i trädgården.


Så med det önskar jag er en härlig fredag!

1 kommentar:

Meta sa...

Det är fint och härligt att pynta med äpplen vare sig det är ute eller inne. Så fin kransen är det enkla är bäst
Ha en fin helg du med
Kram Meta