söndag 31 januari 2016

Semmelkladdkaka, - dukat för söndagsfika.


Dukat för söndagsfika.


God söndag där ute.

En lite gråmulen dag idag men kommer man ut så får man nästan lite vårkänslor för det är milt och stilla och snöfritt.

Jag har tagit mig ut på två joggingrundor denna helg.
Det var ett tag sedan...närmare bestämt nästan tre veckor sedan så det var ju synd att säga att man var i form...hmmm...
Eftersom jag varit sjuk och och det tagit sin lilla tid att återhämta sig ifrån det så var det nog en del av det som satt i kroppen också.

Så tuuungt var ordet men det gick.
Jag kämpade på och runkeeper visade att jag sprungit sex minuter långsammare än vanligt så det var inga personliga rekord direkt men det viktiga var att inte ge upp nu.
Och nu har jag en bra träningsvärk!


Detta doftar ljuvligt och är så där härligt operfekt busigt.


Provade att baka semmelkladdkaka idag.
Har ni testat?

Jättegott tyckte jag som gillar mandelmassa.


 Receptet på denna är som följer;

Semmelkladdkaka

150 g smör (eller margarin)
2,5 dl socker
3 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g mandelmassa
florsocker
vispgrädde

ugn;175 grader

Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbara kanter och smöra kanterna runtom.
Smält smöret och låt svalna medan du gör resten.
Blanda socker och ägg. Rör ihop snabbt, inte vispa!
Mortla kardemummakärnorna och blanda dem med mjöl, salt och vaniljsocker.
Blanda ner det i äggsmeten med en gaffel och tillsätt sedan det smälta smöret. Rör ihop det till en slät fin smet (för hand!, inte elvisp det blir för mycket ihopvispat då!).
Riv ner mandelmassan grovt och blanda igen.
Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 20-25 min.
Låt svalna ordentligt innan den ska ätas,

Pudra över florsocker och servera med grädde.




Älskar de nya blå marockanska skålarna från Tine K Home.
De ger mig hopp om våren.

Kram
 och tack för att ni kikar in!

3 kommentarer:

Chapmans dagbok sa...

Kakan verkar väldigt god. Den ska jag testa. Tack för tipset :-) /Ing-Mari

Tulipa sa...

Ing-Mari, ja prova den))!
Den är verkligen supergod!

Unknown sa...

Even I also think that hard work is the most important aspect of getting success.HD Wallpapers