måndag 30 juni 2014

Sommarkalas för Eric och en underbar romsås!

 Välkommen hem till oss!
 
Hej Hopp!
 
Här bakas det idag för fullt... och det doftar så gott...
Vi laddar med andra ord inför Knäreds Dagen och vår kaffeservering!
 
 
Igår hade vi födelsedagskalas för Eric.
Vi bjöd på underbar lax från Rökeriet i Laholm, helt sagolikt god var den faktiskt!, och till det hade vi nypotatis, sallad och min fina väns gooooda romsås som de ville att jag skulle dela med mig av så det kommer här till er allihopa som vill prova!
 
Barnen som inte ville ha lax fick hamburgare...
 

 
Vår fina Eric, älskade barn, redan 10 år...på onsdag...
 
Han hade önskat sig kladdkaka med choklad som tårta så då bakade jag Kolakladdkakor överdragna med choklad och ovanpå jordgubbar och så vispad grädde till det.

 
Högsommar då är det tid för Dagöga att blomma i rabatterna...
 

 
Och så var det romsåsen...
En hit!
 
Magdalenas goda romsås
 
4-5 pers
 
2 dl creme fraiche
ca 3 msk majonäs
Lite grädde, ovispad att spä ut med till önskad konsistens
ca en halv smått hackad färsk gurka
Dill efter smak
Rödlök fint fint hackad ca 2 msk
Pressad citron
Salt och peppar
Röd löjrom
 
Jag gjorde en bra mycket större sats än detta och höftade lite för smaksättning är ju högst individuellt vad man gillar men snåla inte med rom och dill och gör den i god tid så den kan stå och dra!
 

 
Rökeriet i Laholms smaksatta färdigkryddade varmrökta lax. Perfekt på de fina avlånga Tine K faten som jag säljer i butiken!
 

 


 
Efter maten var det enligt tradition dags att bada från bryggan!



 
Somliga var nöjda att vara publik och titta på badarna))!


 
Och vissa körde förstås fotboll...
Eric och Linus, två bästiskusiner!
 
 

 
Linus, Eric och Alice.
 
Eric var nöjd med sitt kalas och tyckte det var synd att det tog slut...haha...
Men så ska det väl vara med ett lyckat kalas.
 
Och jag som mamma är ganska nöjd att det blev god lax över till ikväll också...
 
 
Nu ska jag baka vidare här.
 
Vi ses!
 
Kram Mariette

2 kommentarer:

AnnaHelena sa...

Såklart att han var nöjd med det kalaset! Mysigt värre!
Den där romsåsen har jag ätit en variant på och jag kan intyga att den verkligen är god!

Även här har det bakats idag. Det är liksom ett riktigt bakväder... :-)

Kram // AH

PS: Så fantastiskt söt du är i den vita klänningen!

Malin`s Diner sa...

Vilka underbara sommarbilder! Du får verkligen fram glädje och sommar i bilderna. Sedan är du ju dessutom fantastiskt vacker!

Kram kram