torsdag 29 maj 2014

Min nya favoritpastasås!


 
Hej!
 
Denna förmiddag är det full fart i köket här hemma innan det är dags för två fotbollsmatcher och en fisketävling.
Det fixas en brieost paj och Leilas syrliga citronsockerkaka.
 
Men jag tänkte jag skulle dela med mig av den urgoda pastan jag fick i söndes.
 
Detta var preeeecis i min smak, och det visste min sambo när han bjöds på den hos min svägerska för någon vecka sedan, (ja han känner visst mig!).
 
Så på Mors Dag lagade han den till mig och det är definitivt ett nytt favoritpastarecept!!!
 
OBS; På bilderna har jag spagetti. Detta var en nödlösning då jag dagen efter Mors Dag fotade rätten för det var inte vad vi hade när jag blev bjuden.
Nej, ni ska köpa pasta av god kvalitè. Alltså en lite dyrare sort, inte den där tag tre betala 15 kr (!!) och inte Barilla heller. Nej, en dyrare finare pasta smakar så mycket bättre och kan vara trevligt till en helgmiddag.
 
Här kommer receptet;
 
Annas räk och kräftpasta
 
1 fänkål
1 purjolök
1 paprika, gul eller röd
1 flaska vitt matlagningsvin
2 burkar krossade tomater (Muttis)
fisk eller grönsaksbuljong
vitlök
2 burkar creme fraiche med saffran tomatsmak
1 stor burk handskalade lyxräkor
1 burk kräftstjärtar
salt
svartpeppar
1 kruka färsk dill
chiliflakes
 

 
Skiva fänkålen tunt, strimla purjo och paprika i lagom stora bitar.
Svetta grönsakerna i rikligt med olivolja tillsammans med önskad mängd pressad vitlök. När grönssakerna har svettats och blivit lite mjuka slå på krossade tomater och det vita matlagningsvinet och lägg i buljongen. Låt koka svagt ca 5-10 min.
Rör i creme fraiche och låt allt bli varmt.
Precis innan servering häll i räkor (ej spadet!), kräftstjärtar och den hackade färska dillen.
Låt ej koka, bara bli varmt.
Smaka av med salt och peppar och ev chiliflakes.
 
 
Servera med en god pasta och ett gott glas vitt vin.
 
Perfekta smaker!
 
Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser gott ut! Ja,i Sverige är det ju helgdag idag, men inte här i Wales, bara en vanlig torsdag. Ha en fin helg!

Ekenäsliv sa...

Mmmm, så gott!
Bara ääälskar räkor alltså:))
Här njuter vi av lite extraledigt men skön sovmorgon i morogn, ja iaf dottern o jag, maken han ska jobba;-)
Ha de gott!
Kram Anna