söndag 3 november 2013

Dagar som betyder något...

 
Hej!
 
Hoppas ni haft en riktigt bra helg.
 
Ni vet,
 
 det finns dagar som bara är dagar
 och så finns det dagar som man minns...
 
Som verkligen betyder något.
 
En sådan fin dag var det igår.
 
Att fira min lilla mormor, att planera för julen med släkten, att stå vid morfars grav på kyrkogården och se mörkret falla och så alla dessa Allhelgona ljus som brann så vackert på gravarna och prata om liv och död och insikter.
Jag känner mig tacksam.
 
Och jag längtar efter julen, ja framför allt längtar jag till tiden där innan som gör hela julandet så mysigt och som sätter skimmer över hela december..
 
 
Idag morse gick jag upp lite tidigare och bakade frallor, (händer inte ofta att jag är först upp, barnen är ganska morgonpigga).
Passade hur som helst bra denna mörka regniga novembersöndag med lite extra gott så där på förmiddagen.
 
Här har ni receptet;
 
Rågsiktsfrallor med russin
 
25 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1,5-2 dl russin
1 liter rågsikt
2-2,5 dl vetemjöl
 
Smält smöret och blanda med mjölken. Värm till ljummet.
Smula ner jästen. Rör tills det löst sig och tillsätt salt, russin och rågsikt.
Arbeta ner så mycket vetemjöl som behövs...
Jäs ca 30 min.
Baka ut på mjölat bakbord.
Forma ca 20-25 frallor.
Jäs 30 min.
Grädda i 225 grader i ca 10-12 min.
 

 
På vårt köksbord just nu...
Söta små vaser, som kommer till nätbutiken imorgon, ihop med nya fina ljuslyktor från PB Home...
 
 
Ha en skön kväll!


5 kommentarer:

Systeryster och jag .... sa...

å vad jag gillar din blogg och alla fina blommsterarragemang du gör

promenader på landet sa...

Visst är det mysigt med julen känner som du, ett skimmer med mys, gemenskap och värme över hela december. Ha det bäst kram från Maria

mammaxtre sa...

Tacksamhet och förväntan är härligt att få känna!

Ha det gott

STENLYCKA sa...

Vill bara titta in och säga ha en fin måndag och kram!
Raina

Anonym sa...

Ja, visst är det som du säger! Vissa dagar blir bara så bra! Och det är så roligt att ha de minnena. Det behöver egentligen inte vara något jättemärkvärdigt som man gör - kan bara vara att dagen helt enkelt känns kanon!

Nu tar vi tag i måndagen och veckan! Ha det bäst!

kramar
Ann-Britt