torsdag 4 juli 2013

Citrongult i blommor och biskvier...

 
 
Hej finaste Ni,
 som kikar in här trots att det är sommar och sol och semestertider!
 
Här kommer dagens rapport från butiken.
 
Jag bakar vidare så mycket jag bara hinner, och samtidigt plockar min mamma upp nya fina antika saker.... En av alla saker jag tyckte var så ljuvlig var den fina blomman jag satt i håret här.... Den låg ihop med ett gammalt strass diadem och andra "juveler". Vi har verkligen så mycket nytt fint gammalt just nu. Bla mängder av urfina gamla glas med mönster, fat, vaser...mm mm...
Själv tog jag hem några fina engelska blåblommiga koppar igår som jag visade upp på instagram,
- de är jag så glad över!
Jag älskar att fynda hos mig själv..*haha*....
 

 
En ny beställning har också hunnit gå iväg till GreenGate och den ska packas i slutet av juli så det blir rätt så tidig leverans av deras nya sortiment. Även nya ljusslingor från Iris Lights är på ingång och så ska en leverans från Rif Design komma i nästa vecka, så det låter ju hoppfullt. Alltså händer det en hel del så här mitt i sommaren. Det är inte bara rea som gäller utan även nytt och påfyllning.
 
När det gäller kakorna så har jag bla bakat citronbiskvier idag.
Otroligt goda söta små bakverk.
 

 
Citronbiskvier
 
ca 25 st
 
300 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita
 
Fyllning
150 g rumsvarmt smör
1 äggula
2,5 dl florsocker
Skal av en halv citron + saften från den halvan
1 msk vaniljsocker
 
Topping 200 g vit choklad
 
Ugn 175 grader
 
Riv ner mandelmassan i en bunke och rör ihop till en smet/deg med äggvitan och sockret. Spritsa eller klicka ut på plåt och grädda mitt i ugnen ca 10-18 min, de ska fortfarande vara lite sega i mitten.
Låt bottnarna svalna och rör ihop alla ingredienser till smördegen.
Smaka av så den blir rät "söt/sur".
Bred ett toppigt lager på undersidan av biskvibotten.
Ställ svalt och smält under tiden chokladen.
Håll sedan i botten och doppa dem i chokladen.
Ställ svalt att stelna.
Går bra att frysa.
 
Receptet kommer från Jennys Matblogg
 

Visst ser de somriga och söta ut?
 
God torsdag!/ Mariette


1 kommentar:

Anonym sa...

beauty hairstyle!