tisdag 23 april 2013

Hipp Hipp Hurra!


 
Idag har vi ett födelsedagsbarn här hemma!
"Lilla" Olivia fyller 12 år!
 
Var tog tiden vägen...
Man blir alltid lite extra nostalgisk till födelsedagar för då inser man ju ännu mer hur fort tiden går.
 
Olivia blev firad idag morse av Eric och mig och blev väldigt nöjd och glad över presenterna, som ju förstås är viktiga))! Och pappa firar över telefon...och har dessutom bästa presenten med sig hem när han kommer till helgen...
 
Fika idag blir inte denna kaka,
för födelsedagsbarnet har beställt pizza och chokladpudding...
Denna kaka bakade jag i söndes och den var såå lätt och såå god, så den måste ni testa!!!
 
Vaniljfylld Sockerkaka
 
Sockerkaka;
 
3 dl strösocker
4 ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten
 
Vaniljfyllning;
 
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
 
garnering 1 msk florsocker
 
Ugn 200 grader.
Vispa socker och ägg pösigt.
Blanda bakpulver med mjölet. Rör ner det i äggsmeten. Häll i vattnet.
Smörj och bröa en form, 24 cm i diameter.
Grädda mitt i ugnen ca 35-40 min, känn med sticka!
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Tillsätt vaniljsockret och låt koka häftigt i ca 3 min. Rör hela tiden så det inte bränns.
Dela den klara sockerkakan i två bottnar innan den hunnit kallna.
Fördela vaniljfyllningen på en av bottnarna.
Lägg ihop kakan.
Pudra över florsocker, låt stå några timmar,
- och den är lika god nästa dag!
 



 
Födelsedagsbarnet förra året!
 
 
Ha en riktigt fin 23 april!
 
 
KRAM!

6 kommentarer:

Åsa sa...

grattis till Olivia och jag önskar henne en fantastisk dag
kram Åsa

Linda Knäred sa...

Hälsa och gratta från oss i Björkered;)

Anonym sa...

Grattis till din fina Olivia! Hoppas hon fått en riktigt fin dag.

Solskenskram Renate

Tusenfröjd sa...

Ja, tänk så fort tiden går...
Ett stort grattis till din tjej.
Kram Liv

Anonym sa...

Grattis till söta dottern! Visst går tiden fort och ju äldre man blir, desto fortare går det, eller?!?

//Ann-Britt

Blåbärs och smultronstället sa...

Grattis till er söta dotter!
Kakan måste jag prova, har hört andra som gjort liknande.
Själv firade jag också min födelsedag idag:)
Ska kika in i din webshop!
Kram Susanne