söndag 15 april 2012

Leilas Kardemummakaka


Senaste tiden har jag bakat den här kakan flera gånger.
Saftig, jättegod och lite spännande smak på sockerkaka.

Receptet är Lovely Leilas, och kommer här;

Kardemummakaka

Ugn 175 grader

3 ägg, 2,5 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 50 g smör, 1 dl mjölk, 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 1 nypa salt, 1 msk kardemummakärnor,
Smör och ströbröd till formen.

Vispa ägg, strösocker & vaniljsocker vitt och riktigt poröst.
Smält smöret och värm mjölken med de fint stötta kardemummakärnorna, blanda det sedan med smöret.
Blanda vätskan med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd försiktigt ned det i smeten.
Fyll en smord och bröad sockerkaksform.

Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 min.
Prova med en sticka den ska inte vara kladdig.

Låt sedan svalna något och stjälp upp den på en tallrik eller galler.



Snart dags att hämta hem barn. Tvättmaskinen går på högvarv och dammtussarna ska jagas bort.

Jag ska också se om jag kan fånga en liten prima ballerina med min kamera...
Såg några balettmoves igår och de var graciösa de...

Ha en fin söndag!


9 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Kakan ser fantastisk ut, jag älskar kardemummakaka, tack för recept, kram

Malin`s Diner sa...

Hej,

Jag hade så gärna hoppats på en riktigt solig dag. Vad jag behöver är en hel dag i solen på min altan. I går yrde jag runt hela dagen och hann knappt uppfatta att solen faktiskt visade sig.

Älskar kardemumma, och har sneglat på det receptet några gånger.

Kram Malin

Snäckskalsdalen. sa...

Har läst ikapp mig nu och jag förstår att du råkat ut för tråkiga kommentarer eller liknande. Det är så jättetråkigt när sånt händer och jag vill bara säga, försök skaka det av dig, det är som du skriver oftast bara ren och skär avundsjuka och är inte värt att ens fundera över, men man är ju mänsklig och tar åt sig.

DU har en fantastisk blogg och visar makalöst fina bilder och ger så mycket inspiration! Och tycker man inte om det, behöver man inte vara med och tycka överhuvudtaget.

Vilket fint kök dina föräldrar "får"! Underbart snyggt.

Agneta kramar

Annas inspiration sa...

Hjälp vad god kakan ser ut!

Nej, väskan har inte kommit men jag har tålamod ;)

Vi hade sol till en början,
men nu har regnet anlänt :(

Hoppas allt är bra med er!

KRAM!

Anonym sa...

Kakan ser supergod ut och jag som älskar kardemumma - måste jag pröva
Kram Katarina

Ingrid sa...

Gillar kardemumma, men ska det verkligen va 1 msk hela kärnor. Det verkar mycket.

Kul att följa renoveringen.

Tråkigt med avundsjuka. Förstår att du blir ledsen, men hoppas att du inte tar åt dig för mycket. du ÄR en super bra tjej.

På tal om känna varandra. När jag kommer till din butik tycker jag att jag känner dig. Jag läser din blogg så gott som varje dag.

Styrkekramar.

Mariette sa...

Ja det stämmer att det ska vara 1 msk kardemummakärnor, och de ska stötas fint, viktigt! Kakan har en ganska rejäl smak av kryddan men jag tycker absolut inte att det är för mycket. Den är väldigt god!!!!!

Tack snälla för de rara orden.
Jag tar till mig av allt positivt som så många av er skrivit till mig och låter avundsjukan få vara där den där, det är inget jag kan påverka ändå. Var och en måste få göra sin egen grej, det den tror på och brinner för.

Kram Mariette

Mamma C sa...

Gjorde kardemumma panacotta i helgen för kardemumma är så himla gott. Nu får jag testa denna kaka oxå. Tack för receptet.
Kram Mamma C

House number 11 sa...

Du bjuder på så fina kakbilder! Och just kardemumma är ju så underbart gott!
Hoppas att ni får en fin kväll!
Kram Jenny