söndag 8 januari 2012

På söndagar...


På söndagar måste man fika,
så är det...

Testade ett nytt recept idag.
Gott.
Givetvis kommer receptet här!

Kolakakor

5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2 msk florsocker
200 g rumsvarmt smör

Kola krämen
80 g smör
1 msk kakao
3 msk grädde
1,5 dl strösocker
2 msk vetemjöl

Rör ihop de torra ingredienserna. Tärna ner smöret och rör ihop. Låt stå kallt ca 30 min.
Ugn 175 grader
Rör ihop kolakrämen i en kastrull, sjud ca 5-10 min, tills den tjocknat.
Rulla små kulor av den kylskåpskalla degen och lägg i formar. Gör en urgröpning fyll med kolakräm. Grädda mitt i ugnen ca 12-15 min.
(OBS; det blir ca hälften av kolasmeten över så man kan ju halvera den satsen om man känner för det...)
Snöa över med florsocker...
Betyg;
goda sade barnen (som är rätt kräsna...)!

Fin kväll till Er!
*Mariette*

10 kommentarer:

Johanna Stålros sa...

Ja helt rätt- för på söndagar MÅSTE man ju fika;) Kram

annasaramaria sa...

Låter smaskigt, det får jag prova på söndag eller allra helst imorgon. Mitt motto är; fika bör man annars dör man;))

Vintage House sa...

mums mums...
Vi fikade paj idag så smarrigt....
ha en mysig söndagskväll...
kram
sandra

Millas hem sa...

Smarrigt!! Har nyss ätit muffins! Yummi!
Kram Camilla

Casa of Mia sa...

Mmmm så gott, söndagsfika är ett måste kram

Mamma C sa...

Tack för receptet det kommer att provas. För dom såg jättegoda ut.
Kram Mamma C

STENLYCKA sa...

Du är så duktig på att baka. Kakorna ser så smarriga ut, måste nog prova dit recept. Får höra vad min man säger, han är en riktig kakmonster, lyckliga han för det syns inte på honom, smal som en sticka. Jag gillar också kakor men får tänka lite mera på vad jag äter.
Önskar dig en fin vecka i din butik!
Kram Raina

Oretuscherat sa...

Mums! ;D

gamla skolan sa...

Ser verkligen goda ut !
Kramar // Susanne ♥

EvaB sa...

Sådana söndagsgodingar är nog inte dumma en måndag heller! Har bestämt mig för att prova...
kram Eva