söndag 9 augusti 2009

Kärlek till Augusti!

Vilken avslutning på semestern det blev! Dagar fyllda med sol och bad, i både hav och sjö,- kan inte bli mycket bättre! Bruna ben och solkysst hår är vad jag vill ha när arbetet drar igång igen!
Nu är man laddad att börja arbeta och ta tag i sensommarens och höstens alla härligheter...
Jag bara älskar augusti med allt vad den är fylld av! Att ta en runda i trädgården och plocka frukt och bär från träd och buskar. Njuta av åsynen av höstanemoner, syrenhortensior, rönnbär, nypon, svamp...Binda höstkransar och planera höstens och vinterns inköp... (Har faktiskt en katalog med adventssljusstakar bredvid mig, och sååå mycket fint!) Även om jag njuter av stunden nu så ser jag också framåt med glädje. Hösten är inte mörk och dyster, den är mysig och vacker. Jag tycker det är en magiskt vacker tid på året!
Inne har jag möblerat om lite. Det halvmåneformade bordet vi hade i matrummet har fått flytta in i stora rummet framför ett av fönstrena. Det blev så bra! Och när det kom på plats såg jag ju att det skulle vara perfekt med ett likadant vid fönstret bredvid. Som tur var hade jag ett till uppe i min affär!. Måste bara antikvaxa det så det blir likt det andra... Sen får ni se helheten!
Påverkad som man blir av trender har jag också börjar gilla horn! Innan hade inte ett sådant kommit över vår tröskel... Tyckte det var bland det fulaste som fanns! Tur att man kan ändra sig då!

Dessa fantastiska dagar som varit har det inte blivit mycket tid framför datorn. Jag tror att det
är likadant för många av er andra. Bloggarnas förlovade värld får vänta lite. Man vill istället passa på att njuta av den tid som är nu.... Samla på sig av sommarens sista inför mörkare dagar. Så njut så mycket ni kan! Och jag hoppas ni får en alldeles speciell augustikväll att minnas!


10 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Hej Mariette!

Vad härligt att ta till vara på sommardagarna. Det är precis vad jag har gjort idag. Brukar annars sticka på loppis på helgen men har helt hoppat över det denna helgen... lite påverkad av mitt egna inlägg också :) Inte köpa någonting onödigt.

Vilken underbar skrivbok du har där på ditt skrivbord. Allting ser förresten väldigt vackert ut!

Kram Jenny

Jenny sa...

Hej Mariette!
Jättevackra bilder som vanligt, det där fina månbordet o skrivboken gillade jag!

Visst är hösten mysig oxå, speciellt augusti-oktober. Sen i november börjar man ju längta till jul:)

Ha en jättekön kväll du oxå!

Kraamis Jenny

n o r d i n g å r d e n sa...

Stilfullt och mycket vackert arrangemang på halvmånebordet, snygg sammansättning av både form och färg! Ja, hösten är dömysig, jag älskar hösten men jag tänker njuta av sista sommarmånaden till max nu: ) Mari.

Fröken Fräken sa...

Vilken härlig inställning som du har till att börja jobba igen och till hösten! Jag önskar att jag kunde se lite mer positivt på både det här med att jobba igen och att tycka att hösten är mysig. Men någon ska väl vara fröken Tvärsemot..
Men augusti kan verkligen vara underbar, jag hoppas på fortsatt sol och värme. Här dök det ikväll plötsligt upp värsta regn- och åskovädret, det bara vräkte ned!

Dona blogg sa...

Javisst är hösten härlig :)
Jag gillar också den där känslan av nystart som kommer nu.
Vackra arrangemang du visar. Här hemma hos oss hänger det rådjurshorn i hallen!
Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar också hösten, mycket lugnare än våren och alla vackra färger. Ditt bord är jättefint, kommer säkert och bli bra med två. Och horn är ju snyggt, maken är jägare så vi har ett "jaktrum" där finns många horn. Jag har målat alla plattor vita som dom sitter på, det blev ljust och bra.
Ha nu en fin vecka
Kramar AnnaMaria

Bygatan sa...

Hej!

Jag älskar också hösten. Att få tända lampor & ljus och ha mycket plädar framme. Frisk luft och vardagsrutiner som man efter semestern märker att man behöver:-)

Så fint det kommer bli med ett till bord. Man blir hemmablind...jag har också möblerat om lite, sånt som man inte sett förut och som nu är självklart!

Jag börjar oxå jobba idag eller rättare sagt inatt..

Ha en bra dag på jobbet.

Kram Lena

gamla skolan sa...

Så vackra bilder du tar ! Ja , håller helt med dig , jag tycker också om hösten , tycker om lugnet som infinner sig då ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Unknown sa...

Ja nå er det august og etter en deilig sommer bringer den alltid med seg litt melankoli over at sommeren er på hell for denne gangen. Nydelig bord du har...et slikt er jeg på jakt etter også Jeg skal på en liten ferie til Skåne og København denne uken...håper på å finne noen skatter på turen. har du noen tips om loppis eller hyggelige butikker tar jeg det imot med takk. du må ha en god uke.
Klem...Ellen

Tusenfröjd sa...

Carpe punctum! Fånga ögonblicket.
Jag håller med dig... ser nästan fram emot hösten, den är trots allt lite mysig och så skönt att få lov att vara inne och boa in sig!
Så fint det blev med bordet och så många fina saker. Rönnbär ska jag ut och plocka in imorgon. Tack för tipset!
Ha det bäst!
Liv