måndag 11 maj 2009

Äkta shabby!

Äkta shabby skrivbord! Inget sandpapprande här inte! Många tycker säkert detta är skrutt, men jag tycker det är sååå fint - härligt slitet! Ni vet Shabby for you, chic for me! Detta skrivbord står nu i affären, intog den gamla sekretärens plats när den såldes i fredes. Väldigt roligt att möblerna säljer! Ett nytt lass kom hem nu ikväll som ska fixas till. Och sedan förhoppningsvis säljas.
En utav möblerna var jag dock tvungen att behålla själv. En gammal trettiotalssoffa. Min kväll har således ägnats åt att möblera om! Det för ju alltid med sig en del när en ny möbel hittar hem och det tycker jag verkligen soffan gjorde. Passar perfekt i stil med vårt hus som är byggt 1910. Soffan är tung och rejäl. Inget jag kunde lyfta in själv och mannen i huset var inte hemma..och jag har alltid bråttom...så...

...då får man ropa på grannen som nyss anlänt hem. Man har ju ingen tid att förlora. Och när katten är borta dansar mössen på bordet, eller?
Kan dock lugna oroliga läsare att soffan fick väldigt godkänt när katten, eller mannen då, kom hem. (Tack och lov!) Jag hade inte orkat bära ut den! Nu behöver den dock kläs om eftersom den har en reva i sittdelen, men där ligger så länge en filt. Och då ser man hur snyggt det blir när man klär om den i ett ljust tyg!

Fina tallrikar och fat. Jag blandar hej vilt med gammalt och nytt i affären. Längtar tills vi hunnit få iordning i uthuset för mera möbler och saker.
Vita löjtantshjärtan...perfekta små skapelser. Passar som ett enkelt litet vårtecken ihop med syrenen och äppelblomman. Denna underbart vackra tid är så kort, passa på och njut! Ikväll när jag var ute, och förvisso bara slängde sopor eftersom jag möblerade, så låg dammen nedanför vårt hus alldeles rosa och spegelblank och allting doftade så fantastiskt gott som det alltid gör efter ett försommarregn...då önskar man att man kunde stanna tiden eller hålla det alldeles färskt i minnet för kommande mörka dagar.
Kram!

15 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Det ser ut att vara ett jättefint bord i mina ögon! Visa gärna hela. Och grattis till en "ny" fin soffa - alltid roligt med lite nya möbler hemma! Vi har bestämt att bygga till nu och jag är helt uppskruvad känns det som. När vi väl tagit beslutet kan det ju inte gå fort nog för mig... :)

Kram Jenny

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Du milde vilka fina bilder! Blev så glad av att komma in till dig idag! Jag njuter. Skrivbordet är underbart och blanda gammalt och nytt är ett säkert kort!
Önskar dig en bra dag!
Kram vännen!
nina

Jessica sa...

jätte fina bilder önskar att det inte var så långt til din butik, idag ska vi nog inviga vårt utekök ha det bra kram jessica

alegni sa...

du håller oss på halster när du inte visar soffan än! jag håller ju på att spricka av nyfikenhet ;)
för övrigt är dina bilder jättefina, som vanligt!
kram
ingela

Vit som snö sa...

Så mycket vackert! Äkta shabby kan förstås aldrig jämföras med tidens nötning. Och det ska bli spännande att se soffan sen.
Vad kul att affärerna går bra!
Kram Cilla

Jenny sa...

Hej!
Du har så fantastiska bilder på din blogg,det är så härligt att se!
Villken härlig känsla att vara på loppis och göra så många fynd!
Jag önskar dig en trevlig vecka!
Kram Jenny

bykerstin o. butikblandannat sa...

hehe för mig är det där inte heller skrutt utan drömbordet number one :) Härligt att blogga med likasinnade! Så fint. Och roligt att fynda på loppis när inte alla andra ser potentialen i saker, tycker jag. Åå jag förstår precis vad du menar, nu vill man bara lagra lagra lagra så att man orkar med vinterhalvåret sen.
Kram Kerstin

I mitt hjärtehem sa...

Du visar så otroligt vackra bilder, blir så glad av att titta in på din blogg!!

Vi ska börja planera vår tur i sommar då vi tänkte köra uppåt landet hela familjen, tänkte smyga in ett besök hos dig i planeringen. Kanske bäst på hemvägen så att inte hela resekassan går åt direkt *ler*

kram åsa

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Åhhh, så fint bordet ser ut, precis i min smak! ;o) Ser fram emot bilder på soffan.
Jag gillar att du verkar ha så många begagnade saker i butiken, längtar dit! :o)
Ha en härlig dag,
Lydia

STENLYCKA sa...

Vilket vackert bord!Det skall bli spännande att se din soffa. Vilken underbar bild på löjtnanshjärtat.
KRAMAR

Viola sa...

SÅ mkt fint du fyndat, så vackra saker som jag gärna skulle ha här hemma, bordet underbart somn det är! Ha en bra kväll, kramen

Unknown sa...

Bordet ser uuunderbart ut! Förstår om du föll för det. Det måste vara härligt att få driva sin dröm i verkligheten som du gör. Så spännande men också mkt tid att lägga ner. Du verkar vara en brinnande själ! Jag bor ju nära Göteborg och åker inte så ofta neråt, men DÅ kommer jag.

Kram Pia

Sjabbig men chic sa...

Tänk vad grannen ska ha blivit glad när du ropade.;)
Jag hoppas vi får se den där soffan så småningom, bordet ser jättefint ut.

Kram Lisa

Åsa sa...

Oj så många fina vackra bilder. Bordet är säkert jättevackert...nött och slitet.

Kram Åsa

iLLi sa...

Vilka vackra bilder du har! Underbar silverbricka!

kram